Mateřské centrum nabízí bezpečné zázemí dětem, matkám, otcům, rodičům i prarodičům ke sdílení, vzájemné podpoře a spolupráci. Mateřská centra provozují neziskové organizace.
Většina center nabízí pravidelný program na všední dny, který je členěn na dopolední a odpolední aktivity. Typicky zde figurují takové činnosti, jakými jsou například: cvičení pro rodiče s malými dětmi formou hry, určené pro různé věkové skupiny, kreativní tvoření, rukodělné činnosti, vzdělávací činnosti (výuka jazyků, počítačové gramotnosti apod.), zpívání, malování, cvičení a masáže miminek, cvičení pro různé věkové skupiny rozlišného zaměření, jóga, tanec apod.
Aktivity bývají většinou za úplatu, někde jde o symbolickou částku (nekomerční činnosti), jinde jsou aktivity více na komerční bázi. V některých prostorách provozují organizace i kavárny s dětským koutkem. Pravidelný program bývá doplněn nabídkou vzdělávání a přednášek či workshopů, většina rodinných (mateřských) center též pořádá akce pro veřejnost (danou komunitu v místě, kde se centrum nachází). Některá centra nabízejí i „volnou hernu“, tedy možnost využít prostory organizace k volnému hraní rodičů, rodinných příslušníků se svými dětmi, posedět, nezávazně popovídat. V rámci dalších služeb některých organizací je rodičům nabízeno hlídání dětí, aby se rodiče mohli zúčastnit pořádaných aktivit nebo si vyřídit potřebné záležitosti (např. na úřadech apod.). Samostatnou službou provozovanou jako součást rodinných center bývá poměrně nová služba „dětská skupina“.
Co jsou dětské skupiny?
Dětské skupiny poskytují pravidelnou péči o předškolní děti již od jednoho roku věku. Umožňují docházku v rozsahu nejméně šesti hodin denně, péče je poskytována mimo domácnost dítěte a je zaměřena na výchovu, rozvoj schopností, kulturních a hygienických návyků dítěte. V dětské skupině může být maximálně 24 dětí, většinou se ale jedná o menší skupiny do 12 dětí. Dle velikosti skupiny je pak určen počet pečujících osob, obvykle na každých 6 dětí připadá jedna pečující osoba. Ty mají většinou pedagogické, zdravotnické či sociální vzdělání, nebo profesní kvalifikaci chůvy. Zajišťuje se tak individuální přístup k dětem i k specifickým potřebám každého z nich. Péče probíhá na základě předem stanoveného plánu výchovy a péče, který zaručuje co možná nejvyšší kvalitu poskytované služby. Vše závisí na dohodě mezi rodičem a poskytovatelem. Rodiče mají vždy nárok požadovat smlouvu a znát vnitřní předpisy dětské skupiny.
Preventivní role center
Rodinná a mateřská centra mají výrazný potenciál možností preventivního působení v síti aktérů prevence pro ohrožené rodiny s dětmi. Jedná se zejména o:
• aktivní vyhledávání či kontaktování potencionálních ohrožených rodin,
• rozšíření služeb a aktivit zaměřených na poradenství,
• vzdělávání a zachycení problémů, jež se v rodinách objevují.
V určité míře jsou tyto aktivity různě naplňovány, některá centra například nabízejí poradenství v oblasti rodičovství, práv, sociálních dávek, finanční gramotnosti, vzdělávání dětí, leckde je k dispozici v rámci poradny psycholog, speciální pedagog, terapeut, právník, nebo jsou tyto služby rodinám s dětmi zprostředkovány či doporučeny.
Většina rodinných a mateřských center též nabízí různé podoby vzdělávání, osobního rozvoje a zlepšení rodičovských schopností a dovedností. Tyto aktivity jsou pro rodiny s dětmi často zdarma nebo za minimální finanční příspěvek, což umožňuje využít služeb i nemajetným rodinám. V praxi se však bohužel málo daří, aby tyto služby byly využívány právě rodinami, u nichž by tyto aktivity byly zapotřebí nejvíce. Centra spolupracují s dalšími návaznými sociálními službami, lektory různých činností, OSPOD a jinými odborníky, kteří jsou často zapojeni do vzdělávání, pořádání workshopů apod. Možností rozšíření spolupráce jsou i mateřské školy, které patří (díky své cílové skupině) mezi nejbližší vzdělávací instituce.